Identifiering I Låneansökan.
Hur identifierar jag mig i min låneansökan?
När du ansöker om ett lån hos oss första gången behöver du identifiera dig, antingen via Mobilt BankID eller via din internetbank. Identifieringen är ett steg i ansökningsprocessen och det går inte att ansöka om lån om man inte kan styrka sin identitet.
ID via internetbank
När du ansöker om lån och väljer att identifiera dig via din internetbank lotsar vi dig till inloggningssidan hos din bank. Du loggar in i internetbanken som vanligt med säkerhetsdosa, personlig kod, BankID på kort eller BankID i mobil. I denna process verifierar vi din identitet och fastställer din återbetalningsförmåga.
E-id
E-id, e-legitimation och BankID är i grunden samma sak. Det är en elektronisk handling för att legitimera dig via internet.
Hos Ferratum har vi två alternativ att välja på när du identifierar dig via BankID. Under autentiseringsmetod (inloggning) står det:
BankID – Identifierar du dig via den dator, mobiltelefon och surfplatta du använder i ansökningsprocessen väljer du detta alternativ.
BankID (annan enhet) – Identifierar du dig via en annan enhet än den som du använder i din ansökningsprocess väljer du detta alternativ.
Vad är BankID?
Det finns tre varianter av BankID:
Mobilt BankID – Lagras på din surfplatta eller mobil. Du kan använda den för att logga in direkt via mobilen, surfplatta eller dator.
BankID på fil – Laddas ner direkt till din dator och installeras där.
BankID på kort – Finns på äldre bank- och kreditkort samt inloggningskort. BankID på kort används med en kortläsare ansluten till datorn.
Säkerhet
Du kan känna dig trygg när du använder dessa identifieringsalternativ. Vi har inte tillgång till dina inloggningsuppgifter och kan inte heller ändra uppgifter eller genomföra transaktioner från ditt konto.