Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies. Läs mer

Ferratum Micro

Vad är villkoren för att ansöka om lån hos Ferratum?

Åldersgräns på 21 år 

Deklarerad inkomst 

Inget skuldsaldo hos kronofogden 

Folkbokförd i Sverige 

Vilka dokument behövs för att få låna?

Du behöver inga specifika dokument när du ansöker om lån hos Ferratum. Uppgifter vi behöver från dig är personnummer, e-postadress, mobiltelefonnummer och bankdetaljer.  

Hur mycket kan jag låna?

Du har möjlighet att ansöka om ett lån mellan 500 kr och 4 000 kr. Läs mer om våra produkter och lånebelopp här.  

Vad är återbetalningstiden?

Återbetalningstiden är alltid 30 dagar. Läs mer om återbetalningstiden här.

Hur mycket kostar det att ta ett lån?

Lånebelop 

 

Pris 

1000 

 

250 

2000 

 

500 

3000 

 

750 

4000 

 

1000 

När kan jag ansöka om lån hos er?

Du har möjlighet att ansöka om ett lån dygnet runt. Vi handlägger ditt ärende under våra öppettider vardagar mellan kl. 08.00-21.00 och helger mellan kl. 11.00–17.00. 

 

Kan jag ångra mitt lån och hur lång är ångerrätten?

Du kan ångra ditt lån och du har 14 dagars ångerrätt.

Kan jag låna trots betalningsanmärkning?

Dina anmärkningar får inte vara nyare än 6 månader och du får ha max 6 anmärkningar. Vi godkänner därför under vissa förutsättningar sms lån med betalningsanmärkning. Klicka här och ansök om lån med betalningsanmärkning

Tar ni kreditupplysning via UC?

Nej, vi tar kreditupplysning via Creditsafe.  

Kan jag lägga in en spärr hos er?

Ja, kontakta kundtjänst för hjälp med spärren. Spärren går att låsa upp 6 månader senare.

Hur ansöker jag om Ferratum Micro?

Nya kunder måste ansöka via hemsidan första gången. Du ansöker om lån via vår hemsida genom att fylla i ansökningsformuläret.  

Befintliga kunder kan ansöka om lån via hemsidan och sms. Du kan ansöka om lån via vår hemsida genom ansökningsformuläret eller skicka sms till nr 72323 där du anger önskat lånebelopp, återbetalningstid och personnummer. Exempel på sms: 4000 30 560105-6789 

Hur identifierar jag mig i min låneansökan?

För att kunna ansöka om lån över mobil och internet behöver du säkra inloggningsmetoder. Hos Ferratum kan du som ansöker om ett lån första gången identifiera dig via två metoder som heter ID via internetbank och BankID/BankID(annan enhet). Mer information om våra metoder för identifiering för att du ska vara säkrare när du använder våra tjänster hittar du här.

Hur skickar jag in min låneansökan?

Du kan skicka in din ansökan via hemsidan eller sms. Vid frågor tveka inte att kontakta vår kundtjänst för snabb och effektiv hjälp med din låneansökan.  

Kan jag ringa er kundtjänst för att ansöka om lån?

Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar per telefon. Ansökan om lån görs antingen via internet eller sms. 

Jag har kontantkort eller hemligt mobilnummer?

För att ansöka om lån behöver du ett kontantkort eller privat mobiltelefonabonnemang. Företagsabonnemang gäller endast om det är registrerat på ditt namn tillsammans med företagsbetäckningen. Till exempel Kalle Anderssons måleri. 

 

Jag har inte tillgång till BankID eller Internetbank, hur gör jag då?

Du behöver dessvärre tillgång till identifieringsalternativen för att ansöka om lån eller anstånd.  

Har ni ansökningskostnader på era lån?

Det är kostnadsfritt att ansöka om lån via vår hemsida. Ansöker du via sms så tas det en vanlig SMS-taxa.  

Hur snart får jag ett lånebesked?

Du får besked direkt på din låneansökan. Ferratum ger ett svar till kunden via ett sms inom 10 minuter under våra kontorstider. Ansökan som kommit in efter våra öppettider handläggs omgående nästföljande arbetsdag. 

När betalas det ansökta lånet ut?

Om du ansökt via vår webbplats görs utbetalningen direkt. Om du ansökt via sms görs utbetalningen när du bekräftat lånevillkoren. När utbetalningen är gjord skickar vi ut ett sms som bekräftar detta.  

Har du konto hos Nordea finns pengarna tillgängliga på ditt konto direkt. Har du konto i annan bank, och utbetalningen sker innan kl. 12:00, har du tillgång till pengarna samma dag kl. 17:00, om betalningen sker en helgfri vardag. Sker utbetalningen efter kl. 12:00 finns de tillgängliga på ditt konto nästkommande helgfria vardag kl.12:00. 

Varför har jag inte fått svar på min ansökan?

Ansökan ligger vilande fram till dess att ditt nuvarande lån är registrerat som återbetalt.  

Varför beviljades inte lånet?

Vi kommer inte kunna bevilja dig ett lån om du inte uppfyller våra krav, de vanligaste anledningarna är: 

Du genomgår inte en sedvanlig kreditprövning 

Om du inte har betalat tillbaka ditt tidigare lån 

Om du uppgett fel information 

Om du är yngre än 21 år 

 

Vad innebär låg kreditvärdighet?

Kreditvärdighet syftar på en privatpersons, ett företags eller t.o.m. ett lands kapacitet att kunna återbetala sina skulder (en skuld kan i detta sammanhang handla om ett lån eller en faktura). Faktorer vi grundar kreditvärdigheten på är till exempel inkomst, betalningsanmärkningar, skulder, lån, kreditkort, anställning, civilstånd, antal barn osv. 

Jag uppfyller villkoren men får ändå ett avslag vid ansökan?

Vi kontrollerar uppgifter du lämnar i din ansökan mot register hos vårt kreditupplysningsföretag. Anser du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, kontakta vår kundtjänst på nummer 020-12 30 30 eller e-post kundtjanst@ferratumbank.se

Varför får jag inte låna summa som jag själv valt?

Vid lån hos Ferratum utgår vi alltid efter kundens ekonomiska förutsättningar för att man ska ha möjlighet att betala tillbaka lånet. Detta ingår i vår kreditprövning.  

Jag ansöker om ett belopp men blir beviljad på ett lägre belopp istället, varför?

Förutom information som vi får fram på kreditupplysningen vi tar, gör vi även en kreditbedömning utifrån hur man skött sina betalningar hos oss. Antalet sena dagar påverkar kreditvärdigheten negativt. Sköter man betalningar i tid har man möjlighet att förbättra kreditvärdigheten för att kunna ansöka om ett högre belopp. 

Hur meddelar ni mig att jag ansökt om ett för högt belopp?

Om du har ansökt om ett för högt lånebelopp kommer detta att meddelas dig via sms. I samma sms kommer det även att framgå vilket lånebelopp du kan ansöka om. 

 

Kan jag ha flera lån hos Ferratum?

Du kan inte ha flera lån hos oss samtidigt. Kunden måste återbetala det tidigare lånet i sin helhet innan ett nytt lån kan beviljas.  

När kan jag ansöka om ett nytt lån?

Du kan bara ha ett lån åt gången hos Ferratum och detta skall ha återbetalats och betalningen skall ha registrerats innan du kan ansöka om ett nytt lån. Det tar vanligtvis 3 bankdagar innan vi registrerat din återbetalning. När detta har skett får du ut ett automatiskt sms som bekräftar att ditt lån har återbetalats. 

Om din ansökan är på ett för högt belopp

Om du har ansökt om ett för högt lånebelopp kommer detta att meddelas dig via sms. I samma sms kommer det även att framgå vilket lånebelopp du kan ansöka om. 

Kan jag utöka lånet om jag inte uppnått maximal kreditgräns?

Du kan inte utöka ett pågående lån men du har möjligheten att ansöka om ett högre belopp nästa gång du är i behov av att låna pengar.  

Kan jag låna hos Ferratum om jag redan har ett lån hos en annan kreditgivare?

Ja, så länge du uppfyller alla våra krav så kan du ansöka om ett lån.  

Hur återbetalar jag mitt lån?

Fakturan (lånebelopp och total räntekostnad) sänds till kunden per e-post eller brev. I regel skickas fakturan ut 14 dagar innan förfallodatum. Ytterligare uppgifter om lånebeloppen, räntekostnaderna och återbetalningstiderna finns i vår låneförteckning. Kom ihåg att läsa igenom lånevillkoren innan du sänder iväg din ansökan! 

För översikt över dina räkningar, kopia på faktura och inbetalningsuppgifter gå till ditt konto - Mina lån - Ferratum Micro - Visa

Plusgiro att betala till är: 4770404-4

Jag har betalat, får jag en betalningsbekräftelse?

Ja, så snart korrekt betalning mottagits på Ferratums konto kommer Ferratum att skicka ett sms till det angivna mobiltelefonnumret. Det skickas inte ut sms om inkomna delbetalningar utan sms skickas enbart ut när lånet blivit registrerat som slutbetalt.  

Hur lång tid tar det för er att se om min återbetalning har gått igenom?

Eftersom du betalar genom Svea ekonomi tar det cirka 3 bankdagar innan din betalning är registrerad hos oss på Ferratum.  

 

Kommer jag ha möjligheten att ansöka om ett högre belopp direkt efter återbetalning?

Så fort vi registrerat din betalning och du fått bekräftelse på det kan du ansöka om ett nytt lån. För mer information om hur mycket du kommer kunna ansöka om kontakta kundtjänst. 

Jag blir sen med min återbetalning, vad händer?

Blir du sen med din betalning får du en påminnelse med en avgift på 60 kr. Om du av någon anledning tror att du blir sen med din betalning ber vi dig att alltid kontakta oss innan fakturan förfaller. Vid de fall då betalningen hamnat hos inkasso kommer en inkassoavgift på 180 kr att tas ut samt ränta om 2,5 % per månad. 

5 dagar efter förfallodatumet får du en betalningspåminnelse – påminnelseavgift på 60 kr samt förseningsavgift på 120 kr.  

15 dagar efter ursprungsfakturans förfallodatum går ärendet vidare till inkasso om du inte betalat av betalningspåminnelsen. 

Vad händer om jag inte har råd med min återbetalning?

Om du inte betalar tillbaka lånet i tid kommer din kreditvärdighet att skadas och du kommer att tvingas betala ytterligare avgifter. Om du får problem, kontakta vår Kundtjänst på nummer 020-12 30 30 eller e-post kundtjanst@ferratumbank.se.  

 

Kan jag förlänga mitt lån?

Du kan göra ett anstånd i 14 eller 30 dagar. För 14 dagar kostar det 100 kr och för 30 dagar kostar det 200 kr. Avgiften ska vara Ferratum tillhanda inom 48 timmar. Vid en förlängning skapas ingen ny faktura utan det är originalfaktura som gäller.  

Hur förlänger jag mitt lån?

Du kan förlänga ditt lån 14 dagar efter beviljat lån genom att logga in på www.ferratum.se med mobilnummer och pinkod. När du loggat in klickar du på ”mina lån” för att se faktura som du kan ansöka om uppskov. Klicka på ”förläng” och följ instruktionerna. 

 

Varför har jag fått en påminnelse trots förlängning?

Påminnelsen har genererats under anståndsprocessen, du kan bortse från påminnelsen.

Kan jag förtidslösa mitt lån?

Du har möjlighet att förtidslösa ditt lån utan extra kostnad. För mer information om exakt belopp du ska återbetala, kontakta kundtjänst på nummer 020-12 30 30 eller e-post kundtjanst@ferratumbank.se

Hur får jag fakturan?

Fakturan skickas alltid till din angivna e-postadress inom 7 dagar efter att du är beviljad ett lån. Om e-postadress saknas skickas fakturan fysiskt till din folkbokföringsadress. Svea ekonomi sköter vår fakturering och de skickar ut fakturor. 

När får jag fakturan?

Du får din faktura per e-post 14 dagar innan förfallodatum. 

 

Hur vet jag att min faktura är betald?

Du får alltid en bekräftelse via sms eller e-post om att ditt lån är återbetalt.  

Vilken faktureringsadress ska jag registrera mig med?

Faktureringsadressen måste vara din folkbokförda adress. 

Hur kan jag få en kopia på faktura?

En kopia på din faktura kan du hitta i din profil när du loggar in via vår hemsida.

Vilka tider är kundtjänst tillgänglig?

Kundtjänst tillgänglig måndag-fredag mellan kl. 08:00 och 21:00 och mellan kl. 11:00 och 17:00 på helger. 

Hur kan jag kontakta kundtjänst?

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst via telefon, email eller chatt. 

Vad är PIN-kod?

Första gången du ansöker om ett snabblån hos Ferratum kommer du att erhålla en PIN-kod till det mobilnummer du angivit. Du använder sedan denna PIN-kod för att göra ansökningar och logga in på din profil. 

Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?

Du kan erhålla en ny pinkod genom att klicka på "Glömt din pinkod" i din profil eller genom att kontakta vår kundtjänst.  

Hur kan jag se om jag har en pågående skuld hos er?

Du kan enkelt se pågående skulder genom att logga in på din profil via www.ferratum.se.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Via din profil när du loggar in genom vår hemsida.