Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies. Läs mer

Ferratum Credit

Vad är villkoren för att ansöka om Ferratum Credit?

Åldersgräns på 21 år 

Deklarerad inkomst 

Inget skuldsaldo hos kronofogden 

Folkbokförd i Sverige 

Vilka dokument behövs för att få ett lån?

Du behöver inga specifika dokument när du ansöker om lån hos Ferratum. Uppgifter vi behöver från dig är personnummer, e-postadress, mobiltelefonnummer och bankdetaljer.  

 

Hur mycket kan jag låna?

Du har möjlighet att ansöka om ett lån mellan 500 kr och 15 000 kr. Som ny låntagare kan man låna upp till 6 000 kr. Läs mer om våra lånebelopp här.  

Hur kan jag öka kreditgränsen?

Just nu finns chansen till en högre kreditgräns på upp till 20 000 kr för dig som har en god återbetalningsförmåga. För en ökad kreditgräns måste du ha väntat i minst sex månader efter att du har öppnat ett kreditkonto innan du begär en högre kreditgräns. En period på sex månader som kund hos Ferratum ger oss en bild av om det är rimligt att bevilja en högre kredit. Läs mer om hur du aktiverar en högre kreditgräns här >>

Hur mycket kostar det att ta ett lån?

Du betalar först när du nyttjar krediten på ditt konto. Månatlig ränta är 9,45 %. Det är fria uttag på din beviljade kredit och inga fakturaavgifter tillkommer! 

När kan jag ansöka om lån hos er?

Du har möjlighet att ansöka om ett lån dygnet runt. Vi handlägger ditt ärende under våra öppettider vardagar mellan kl. 08.00-21.00 och helger mellan kl. 11.00–17.00. 

Kan jag ångra mitt lån och hur lång är ångerrätten?

Du kan ångra ditt lån och du har 14 dagars ångerrätt. 

Kan jag låna trots betalningsanmärkning?

Dina anmärkningar får inte vara nyare än 6 månader och du får ha max 6 anmärkningar. Vi godkänner därför under vissa förutsättningar sms lån med betalningsanmärkning. Klicka här och ansök om lån med betalningsanmärkning

Tar ni kreditupplysning via UC?

Nej, vi tar kreditupplysning via Creditsafe.

Kan jag lägga in en spärr hos er?

Ja, kontakta kundtjänst för hjälp med spärren. Spärren går att låsa upp 6 månader senare.  

Hur ansöker jag om Ferratum Credit?

Du ansöker via internet på www.ferratum.se genom att fylla ansökningsformuläret. Vid ansökan väljer du kreditbelopp. Identifiering sker genom BankID eller Internetbank. Lånebeslutet får du inom några minuter efter din ansökan.

Befintliga kunder loggar in på sin profil via www.ferratum.se och väljer belopp. Efter ansökan får du beslut omgående om ditt önskade lån.   

Hur identifierar jag mig i min låneansökan?

För att kunna ansöka om lån över mobil och internet behöver du säkra inloggningsmetoder. Hos Ferratum kan du som ansöker om ett lån första gången identifiera dig via två metoder som heter ID via internetbank och BankID/BankID(annan enhet). Mer information om våra metoder för identifiering för att du ska vara säkrare när du använder våra tjänster hittar du här

Hur skickar jag in min låneansökan?

Du kan skicka in din ansökan via hemsidan. Vid frågor tveka inte att kontakta vår kundtjänst för snabb och effektiv hjälp med din låneansökan.  

Kan jag ringa er kundtjänst för att ansöka om lån?

Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar per telefon. Ansökan om lån görs via internet.

Jag har inte tillgång till BankID eller Internetbank, hur gör jag då?

Du behöver dessvärre tillgång till identifieringsalternativen för att ansöka om lån eller anstånd.

Har ni ansökningskostnader på era lån?

Det är kostnadsfritt att ansöka om lån via vår hemsida. Ansöker du via sms så tas det en vanlig SMS-taxa.  

Hur snart får jag ett lånebesked?

Du får besked direkt på din låneansökan. Ferratum ger ett svar till kunden via ett sms inom 10 minuter under våra kontorstider. Ansökan som kommit in efter våra öppettider handläggs omgående nästföljande arbetsdag. 

När betalas det ansökta lånet ut?

Om du ansökt via vår webbplats görs utbetalningen direkt. Har du konto hos Nordea finns pengarna tillgängliga på ditt konto direkt. Har du konto i annan bank, och utbetalningen sker innan kl. 12:00, har du tillgång till pengarna samma dag kl. 17:00, om betalningen sker en helgfri vardag. Sker utbetalningen efter kl. 12:00 finns de tillgängliga på ditt konto nästkommande helgfria vardag kl.12:00. 

Varför har jag inte fått svar på min ansökan?

Ansökan ligger vilande fram till dess att ditt nuvarande lån är registrerat som återbetalt.

Varför beviljades inte lånet?

Vi kommer inte kunna bevilja dig ett lån om du inte uppfyller våra krav, de vanligaste anledningarna är: 

Du genomgår inte en sedvanlig kreditprövning 

Om du inte har betalat tillbaka ditt tidigare lån 

Om du uppgett fel information 

Om du är yngre än 21 år 

Vad innebär låg kreditvärdighet?

Kreditvärdighet syftar på en privatpersons, ett företags eller t.o.m. ett lands kapacitet att kunna återbetala sina skulder (en skuld kan i detta sammanhang handla om ett lån eller en faktura). Faktorer vi grundar kreditvärdigheten på är till exempel inkomst, betalningsanmärkningar, skulder, lån, kreditkort, anställning, civilstånd, antal barn osv.   

Jag uppfyller villkoren men får ändå ett avslag vid ansökan?

Vi kontrollerar uppgifter du lämnar i din ansökan mot register hos vårt kreditupplysningsföretag. Anser du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, kontakta vår kundtjänst på nummer 020-12 30 30 eller e-post kundtjanst@ferratum.se

Varför får jag inte låna summa som jag själv valt?

Vid lån hos Ferratum utgår vi alltid efter kundens ekonomiska förutsättningar för att man ska ha möjlighet att betala tillbaka lånet. Detta ingår i vår kreditprövning.  

Vad är kreditgränsen och hur bestäms den?

Kreditgräns är det högsta möjliga belopp som du kan ta ut. Denna gräns fastställs genom en kreditkontroll och utifrån din personliga kreditvärdighet samt återbetalningsförmåga. Du kan förbättra din kreditvärdighet genom att till exempel betala dina räkningar i tid.  

Jag ansöker om ett belopp men blir beviljad på ett lägre belopp istället, varför?

Förutom information som vi får fram på kreditupplysningen vi tar, gör vi även en kreditbedömning utifrån hur man skött sina betalningar hos oss. Antalet sena dagar påverkar kreditvärdigheten negativt. Sköter man betalningar i tid har man möjlighet att förbättra kreditvärdigheten för att kunna ansöka om ett högre belopp. 

Hur återbetalar jag mitt lån?

Faktura skickas ut den 16:e dagen varje månad med 13 dagars återbetalningstid från det att du fått fakturan. Förfallodatum är med andra ord alltid den 28:e dagen varje månad. Fakturan avser transaktioner och kostnader som uppkommit under redovisade perioden. 

För översikt över dina räkningar, kopia på faktura och inbetalningsuppgifter gå till ditt konto - Mina lån - Ferratum Credit - Visa

Plusgiro att betala till är: 4770404-4

Hur mycket ska jag återbetala varje månad?

På varje faktura som skickas per e-post står det specificerat hur mycket du ska betala in för att betala av ditt lån. Du kan alltid välja att betala in mer än det belopp som fakturan anger. En ny faktura kommer skapas varje månad och beloppet ändras över tiden och sjunker i och med att du amorterar.

Exempel på olika lånesummor och månadsåterbetalning:

Lånesumma

     Minsta månadsåterbetalning, 10 %

3 000 kr

300 kr

9 000 kr

900 kr

15 000 kr

1 500 kr

 

Ränteexemplet räknar på kostnad för din första månad. Amorterar du mer än vad din första faktura anger blir kostnaden för nästa faktura lägre. Kostnaden d.v.s. räntan räknas alltid på det resterande beloppet. Minsta månadsåterbetalningsbelopp – det minsta belopp som måste betalas på förfallodagen och som uppgår till det högsta av a) 10 % av den utestående krediten, samt tillämpliga avgifter, och b) 300 svenska kronor.

Hur lång tid tar det för er att se om min återbetalning har gått igenom?

Eftersom du betalar genom Svea ekonomi tar det cirka 3 bankdagar innan din betalning är registrerad hos oss på Ferratum.  

Kommer jag ha möjligheten att ansöka om ett nytt belopp direkt efter återbetalning?

Så fort vi registrerat din betalning och du fått bekräftelse på det kan du ansöka om ett nytt lån. För mer information om hur mycket du kommer kunna ansöka om kontakta kundtjänst. 

Förlängning eller avbetalningsplan?

Då fakturabeloppet avser den minsta möjliga betalningen, kan framflyttning av förfallodatum inte ske för Flex Kredit. Förfallodatum är alltid den 28:e varje månad. Om du missar att betala din faktura skickas ärendet till inkasso.  

Kan jag förtidslösa mitt lån?

Du har möjlighet att förtidslösa ditt lån utan extra kostnad. För mer information om exakt belopp du ska återbetala, kontakta kundtjänst på nummer 020-12 30 30 eller e-post kundtjanst@ferratumbank.se

Hur får jag fakturan?

Fakturan skickas alltid till din angivna e-postadress. 

När får jag fakturan?

Faktura skickas elektroniskt till dig den 16:e dagen varje månad med 13 dagars återbetalningstid från det att du fått fakturan. Förfallodatum är med andra ord alltid den 28:e dagen varje månad.

 

Vilka tider är kundtjänst tillgänglig?

Kundtjänst är tillgänglig måndag-fredag mellan kl. 08:00 och 21:00 och mellan kl. 11:00 och 18:00 på helger. 

 

Hur kan jag kontakta kundtjänst?

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst via telefon, email eller chatt. 

Vad är ”Mitt konto”?

”Mitt konto” är din användarsida där du bland annat kan ansöka om uttag på din kredit och få den utbetald till ditt bankkonto. Det är en gratistjänst som vi erbjuder till en säker anslutning.  

Vad är PIN-kod?

Första gången du ansöker om ett snabblån hos Ferratum kommer du att erhålla en PIN-kod till det mobilnummer du angivit. Du använder sedan denna PIN-kod för att göra ansökningar och logga in på din profil. 

 

Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?

Du kan erhålla en ny pinkod genom att klicka på "Glömt din pinkod" i din profil eller genom att kontakta vår kundtjänst.  

Hur kan jag se om jag har en pågående skuld hos er?

Du kan enkelt se pågående skulder genom att logga in på din profil via www.ferratum.se.  

 

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Via din profil när du loggar in genom vår hemsida. Klicka på "logga in".