Marknadsföring som lyckats den första april

Marknadsföring som lyckats den första april
2019-03-25

Första april är en dag som firas över hela världen som ett tillfälle att skämta och göra practical jokes. Även om det inte är en röd dag så är första april en del av populärkulturen. Många företag har på listiga sätt använt första april under åren för att komma närmare sina kunder genom att visa upp sitt sinne för humor. Här är åtta smarta marknadsföringskampanjer under första april som fick folk att börja prata:

1. Google

Den här teknikjätten har en lång tradition av att skämta under första april. Dagen före första april 2007 utannonserade Google en ny tjänst de kallade "Google Paper". Den nya tjänsten skulle låta användare få sina e-postmeddelanden tillagda i ett "pappersarkiv", och Google skulle skriva ut dem på papper som tillverkats av "96 % konsumentpasserat organiskt sojabönsslem".

2. Planet Fitness

Första april 2015 avslöjade den populära gymkedjan en banbrytande ny produkt som de kallade "Reclino-max" – en vilstol som även var en träningsmaskin. Företaget sade att de inte bara ville ta mer komfort till gymmet, utan även "mer gym till komforten". Hela rutinen med att gå till gymmet och sedan vila var förlegad, eftersom Reclino-max skulle göra att folk kunde göra båda samtidigt. Den perfekta produkten för den lata gymbesökaren. Synd att den inte fanns på riktigt.

3. Scopes munvatten med baconsmak

Företaget Scope som tillverkar munvatten bidrog med "den största baconprestationen någonsin". Bluffen var smart uppbyggd och inkluderade en professionellt filmad video, en webbsida och marknadsföring på sociala medier. Det var så effektivt att folk verkligen trodde på det. Vissa ville till och med köpa det "revolutionerande" munvattnet.

4. shuberX

Taxiföretaget Uber slog sig ihop med skotillverkaren Toms för att skapa "den perfekta kombinationen av hållbarhet, teknik, gemenskap och aktivitet ... helt i papp". Det var lite att ta i i underkant eftersom shuberX även inkluderade skor! Pappkartonger och skokrafter istället för hästkrafter. Otroligt kul!

5. Twttrs mddlnd m vklr

Om du inte kan läsa rubriken så står det: "Twitters meddelande om vokaler". 2013 meddelade de att de skulle införa en tjänst i två delar. "Twttr" var gratisversionen där man bara kunde använda konsonanter, medan "Twitter" var versionen som inkluderade vokaler. Det var ganska uppenbart att det var ett skämt, men vissa coola personer kanske ville tro att det var sant.

6. Branson och hans nya planet

Du kanske har hört talas om att Mark Zuckerberg köpte en ö. Det är ingenting mot vad Virgin berättade om Richard Branson 2011. Det globala företaget meddelade att "sir Richard är först i universum med att ha köpt den tidigare planeten Pluto för en hemlig summa". Ironiskt nog, och trots omfattningen (en avsiktlig referens), var det här uttalandet mer trovärdigt än vissa andra på listan, trots att det gjordes första april. Richard Branson är helt enkelt den typen.

7. Amazons Dash-knapp

Alla förväntar sig skämt under första april, så det kanske inte är den bästa dagen att göra stora utannonseringar. Ändå valde Amazon att göra det oväntade och lanserade Amazon Dash under första april. Den nya produkten är en knapp som kan användas för att köpa vissa produkter som tidigare hade kopplats till den. Man kan till exempel ha en Dash nära ett ställe där man har tvättmedel, så att man kan beställa mer när det tar slut, bara genom att trycka på en knapp. Många tyckte att det var för bra för att vara sant och trodde inte på det först.

8. Burger Kings Whopper-tandkräm

Burger Kings hamburgare är så goda att killen från reklamen för Whopper-tandkrämen inte hade borstat tänderna på två veckor bara för att ha kvar burgarsmaken i munnen. I alla fall tills Whopper-tandkrämen släpptes. En av de mer reklaminriktade kampanjerna. Men väldigt roligt ändå.

 

 

 Betygsätt oss! Betygsätt denna chatt för att hjälpa oss att förbättra våran kundtjänst +