Lista med nyårslöften – tips och trick för att hålla dem 2020

Nyårslöften
2019-11-27

Nyårslöften är i sig en klassisk tradition för högtiden. De är resultatet av stunder av reflektion över nödvändiga förbättringar i vardagen och blir viktiga mål för välbefinnande och framgång under det kommande året. Nyårslöften kan bli till långa listor i slutet av året, och så överger man dem i svackan efter semestern. Oftast släpper man listan helt, eller så når man inte de flesta målen. Det händer eftersom listan med löften inte är ordnad på ett rimligt sätt.

Om du klandrar dig själv för att du inte uppnått dina mål i år så kanske det är dags att ompröva idén och ta en titt på hur du skapar din lista. Här är en lista med tips och tricks som hjälper dig att skapa en lista med nyårslöften på rätt sätt inför 2020.

Planera i förväg

Du bör överväga vad som är dina mål för 2020 innan julhelgen sparkar igång. Det säkraste sättet att skapa en orealistisk lista är att börja klockan 3 på morgonen på nyårsafton.  Då har du inte tillräckligt med tid att tänka igenom saker. Som resultat kommer dina löften att spegla ditt humör och dina idéer från det ögonblicket.

Skriv ner löftena

Börja skriva ner dina mål på post-it-lappar så att du inte glömmer dem senare. Sedan kan du vidare och flytta dem till en anteckningsbok och lägga till ytterligare detaljer, som motivation och tidsmål. Det kommer väl till hands under det kommande året när du använder den nedskrivna listan för att följa dina resultat. Så lämna utrymme för att lägga till dina framgångar och till och med foton som dokumenterar dem. Så det blir ett dokument över din framgång.

Håll det enkelt

Det är frestande att fortsätta lägga till alla möjliga typer av mål och extramål till din lista. Även om du kan känna glädjen över att förnya hela ditt liv när du planerar så visar verkligheten att det aldrig fungerar. Resultatet blir en överfylld lista som är ouppnåelig. Du måste välja ett par löften, dem som är viktigast för dig under det kommande året. Om har över fem löften så är din lista redan lite problematisk.

Bryt ner mål i mindre delar

Det här är väldigt användbart för att följa sina framsteg och bocka av saker i din löftesbok. I stället för att formulera mål som "jag vill gå ner 15 kilo" eller "jag vill spara ihop 20 000 kronor" ska du se till att formulera dem som konkreta steg, till exempel "jag ska springa två gånger i veckan" eller "jag ska spara 500 kronor i månaden". Det kommer också att hjälpa dig att hålla ditt löfte rimligt, eftersom det finns en gräns för hur mycket man kan göra på en vecka, en månad eller ett år.

Skapa en tidslinje

Det här är avgörande för att lyckas, så se till att inkludera det. Överväg att lägga till datum för när du ska uppnå dina mål. Du kan även skapa en kalender för att göra det mer överskådligt. Du måste ange rimliga deadlines i kalendern. Men om tidsplanen är för slapp kanske du tappar intresset eller glömmer bort målet helt. Om den är för aggressiv blir det svårt att hänga med.

Lägg till belöningar för framgångarna på din resa

Det här är nödvändigt på din resa genom 2020. När du nått ett mål på din tidslinje kan du kolla i din anteckningsbok och se vad du planerat för dig själv. Det ska inte vara något som motarbetar målet i sig – om din plan till exempel är att gå ner i vikt ska din belöning inte vara att äta ett paket glass när du gått ner fem kilo. Välj något annat positivt, som att gå på bio eller gå och få massage.

Planera för eventuella missar

Det är troligt att du kommer att missa dina ambitioner då och då, för ingen är perfekt. När det händer är det bäst att ha en plan för vad du ska göra. Om ditt mål till exempel var att springa två gånger i veckan och du bara sprang en gång så kan du planera att ta igen det genom att springa tre gånger veckan därpå. Det kan vara lite kärvt, men det kommer att stärka din vilja att hålla dig till planen. Med en strategi för sådana ögonblick tappar du inte motivationen så att du överger målet helt och hållet.