Ferratum Group gör entré på mexikanska marknaden

Ferratum Group gör entré på mexikanska marknaden
2016-03-30

Ferratum Group, en pionjär inom fintech och mobillån, har fortsatt sin geografiska expansion. Under 2015 inledde gruppen verksamhet i Norge, Kanada, Frankrike och Mexiko. Gruppen, som är listad i kategorin Prime Standard på Frankfurtbörsen, är nu aktiv i 23 länder över hela världen. Jorma Jokela, VD och grundare av Ferratum, är mycket nöjd med företagets utveckling.

- Genom att expandera till den mexikanska marknaden har vi tagit nästa stora steg mot att bredda oss ännu mer geografiskt, för att exempelvis kunna dra nytta av stordriftsfördelar.

Mexiko - det naturliga steget in på den sydamerikanska marknaden. 

Ferratum erbjuder sina kunder en snabb och lättanvänd möjlighet till sms lån och banktjänster för konsumenter och företag. Henrik Andersson, regionchef på Ferratum, har mycket höga förväntningar på den mexikanska marknaden.

- Mexiko är ett naturligt steg in på den latinamerikanska marknaden. Landet har en befolkning på 120 miljoner, varav en tredjedel äger en smartphone. Antalet smartphones ökar dock snabbt. Enligt tidigare beräkningar kommer nästan 70 miljoner mexikaner att använda smartphones i sin dagliga kommunikation år 2019. Detta ger Ferratum enmöjlighet att erbjuda mobila finansiella tjänster, säger Andersson.

Ferratum riktar sina produkter och tjänster till mexikanska medelklasskonsumenter och börjar med mikrolåneprodukter på1 000-10 000 mexikanska pesos med återbetalningstid på 7-45 dagar. Produkterna Ferratum Credit och Pluslån kommer att introduceras inom en snar framtid.

- Målet är att erbjuda nya ekonomiska lösningar till den mexikanska medelklassen. På längre sikt vill vi införa en diversifierad produktportfölj och innovativa, lättanvända banktjänster till det mexikanska befolkningen, fortsätter Andersson.

 

Nyhet: Ferratum expanderar genom etablering i Mexiko

 

Expansion till 30 länder

Att etablera sig på nya marknader är en del av Ferratums tillväxtstrategi, vilket kräver en ökning av aktiviteter till 30 länder på medellång sikt.

- Vi planerar att fortsätta vår etablerade kreditgivningsverksamhet till nya marknader samt att expandera på marknader där vi redan finns. Vi utnyttjar de befintliga möjligheter för att ytterligare stärka vår marknadsposition, förklarar VD Jorma Jokela.

Dessutom har vi redan öppnat vår Mobila bank i Sverige och avser att erbjuda den i andra europeiska länder under första halvan av 2016. Vi är övertygade om att vår plattform kan revolutionera den privata bankverksamheten - enkel, mobil och oberoende av valutor - dessa är de nyckelegenskaper som kännetecknar vår Mobila bank.

Mexiko - det naturliga steget in på den sydamerikanska marknaden.


Finska Ferratum Group, en pionjär inom mobila privatlån i Europa, erbjuder kortsiktiga blancolån för privatpersoner. Ferratums kunder kan ansöka om lån via internet från 25 EUR till 3 000 EUR. Dessutom erbjuder Ferratum framgångsrika småföretag amorteringslån med löptider mellan sex och tolv månader. Under grundaren Jorma Jokelas ledning har Ferratum expanderat snabbt sedan starten 2005: Ferratum har 1,2 miljoner aktiva och före detta kunder som har beviljats ett eller flera lån, samt 3,5 miljoner användarkonton i databasen (30 september 2015). Ferratum är representerat på 23 marknader (inklusive Mexiko). I slutet av december 2015 hade Ferratum Group 583 anställda, jämfört med 383 anställda i slutet av 2014.

 

Gå till startsidan här >>