Fem tips för att vara säker i solen i sommar

family on the beach
2019-06-20

Är du på väg att besöka din soliga favoritdestination, eller är du närmare hemmet och väljer mer av en "hemester"? Oavsett vilket så är det troligen en stor del av din sommar att njuta av solen. Läs våra fem soltips för att se till att du och din familj är skyddade i sommar.

1. Håll dig i skuggan

Det låter kanske inte självklart – att gå till stranden och hålla sig i skuggan. Men att ta pauser från direkt sol betyder inte att du inte kan njuta av hela upplevelsen med varmt väder. Kom ihåg att uppsöka skugga, särskilt under den tid på dagen då solen är som starkast. Det är oftast från sen förmiddag till sen eftermiddag, i princip den soligaste tiden på dagen.

När du är på stranden kan ett stort paraply ge lite skydd, och många offentliga badområden har platser med skugga. Det gör det lättare att se till att du inte utsätts för alltför mycket sol, vilket kan göra att huden åldras snabbare och även öka risken för hudcancer.

2. Använd rejält med solkräm

Det finns många olika typer av solkräm att välja på nu för tiden, så det finns garanterat en som passar dina behov. Det inkluderar vattenbeständiga, svettbeständiga, krämer med hög solskyddsfaktor, solskydd för ansiktet och till och med läppbalsam med solskydd, bara för att nämna några. Det betyder att du förmodligen kan köpa den solkräm som passar dig någonstans i närheten. Välj en som har minst solfaktor 30 och skyddar mot både UVA och UVB för att få bäst skydd.

Även om du väljer vattenbeständig solkräm så betyder det inte att den sitter kvar hur länge som helst. Man bör ta på sig ny solkräm ungefär varannan timme om man svettas mycket eller simmar. Om du är osäker kan du alltid läsa instruktionerna på förpackningen.

En annan sak som är viktig att tänka på är att mängden du använder spelar roll, och den kräm du använder ska täcka huden ordentligt. Stereotypen med livräddare som har synligt med solkräm är en bra påminnelse – American Academy of Dermatology uppskattar att 25–50 % av alla som använder solkräm använder för lite. Hur mycket behöver man för att täcka kroppen? Det beror förstås på ens kroppstyp, men en vuxen person behöver minst 30 ml för att täcka hela kroppen.

3. Använd solglasögon och hatt

Solglasögon är mer än bara snygga – de skyddar dina ögon från skadliga strålar och kan hindra att du får rynkor. Glöm inte barn och småbarn. Experter uppskattar att majoriteten av UV-strålarna som de flesta utsätts för under sin livstid utsätts man för under barndomen och tonåren. Det betyder att hela familjen mår bättre av att bära solglasögon.

Precis som med solkräm ska du läsa det finstilta när du köper solglasögon. Oavsett om du köper dyra eller billiga solglasögon ska du kolla hur mycket de skyddar. De flesta märken av solglasögon är ett säkert val. För den som använder vanliga glasögon finns det även möjlighet att få solglasögon med styrka så att du kan få det bästa av två världar – både se ordentligt och samtidigt skydda ögonen. Alla ser coolare ut med solglasögon på stranden.

4. Ta det lugnt, det har du förtjänat

Skynda, skynda, skynda. Det är vad de flesta gör större delen året. Under soliga dagar och semester i varmt klimat är det dags att ta det lugnt. Om du vill träna för att få igång blodcirkulationen kan du försöka hålla dig till morgon och kväll när det är svalare och solstrålarna inte är lika intensiva.

Glöm inte att vila lite efter en omgång beachvolleyboll. Även vältränade personer kan vara i riskzonen för hjärtrelaterade problem, och till och med värmeslag. Vad är sommaren till för om inte lite avkoppling?

5. Drick vatten

Vatten är avgörande för att må bra och rekommendationerna för hur mycket man ska dricka varierar. Även om du dricker andra drycker ska du inte glömma bort att dricka vanligt vatten när du kan. BBC klargör lite om fakta och myter kring vätskebalans och visar att det är svårt att hitta en exakt mängd per dag.

Men alla experter är överens om att vatten är viktigt, och du måste dricka tillräckligt under sommarmånaderna. Ju mer du svettas och ju varmare det är, desto mer troligt är det att du behöver dricka mer vatten. Lyssna på din kropp och drick när du är törstig. När vi svettas så svettas vi även ut mineraler från kroppen, inte bara vatten. Glöm inte att äta något också när du dricker vatten.

Blev du inspirerad att åka till ett varmt ställe? Läs om våra fem bästa sommarresmål för familjer med små barn.