Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies. Läs mer

Den digitala handeln ökar

Svensk digital handel ökar.
2016-11-15

Svensk digital handel ökar i snabb takt och det är allt fler som väljer att handla sina varor digitalt. I år har vi sett en rekordtillväxt i Sverige för digital handel. Vad är det för något som säljer mest och vilka utmaningar står svensk e-handel inför i framtiden? Läs vidare här för svar.

E-handeln antas öka de kommande månaderna

Enligt e-barometern, som Post Nord ger ut tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, har e-handeln i Sverige ökat mycket under 2016. Under det andra kvartalet ökade det 18 % jämfört med motsvarande period föregående år. Det är framförallt möbler, hemelektronik livsmedel och byggvaror som har ökat mycket i försäljning digitalt. År 2015 var den totala summan för varor inhandlade på nätet 50 miljarder kronor, en riktig rekordsumma. Jämfört med detaljhandeln är för närvarande tillväxttakten för e-handel tre gånger så hög. Det är på grund av digitaliseringen av samhället som försäljningen ökar inom e-handel, även om en del anser att vi i Sverige har ett överdrivet konsumtionssamhälle och detta är anledningen till den ökade trenden. Speciellt yngre människor är vana att göra det mesta på nätet och väljer nu även att handla allt från kläder till livsmedel digitalt. E-barometern spår att resten av året kommer att fortsätta med en kraftig tillväxt. Fler och fler kedjor och leverantörer satsar på sina digitala kanaler för att nå de kunder som nu väljer att handla det mesta digitalt. Svensk digital handel får dock konkurrens från utländska aktörer, som många väljer att handla från, trots längre frakter och eventuella tullkostnader. När vi nu går mot de månader där handeln ökar allra mest, jultiderna, är det säkert att säga att många e-butiker kommer bli mycket lönsamma. Ta ett blancolån för att ha råd att handla dina julklappar digitalt i år, eller varför inte starta din egen e-handel med ett lån? Med den digitala tidsåldern kommer nästan alla företag att försöka vara aktiva på internet och vara inblandade i olika digitala lösningar.

Mer miljövänlig e-handel

Är det egentligen miljövänligt att e-handla och bidrar svensk digital handel till ett hållbart samhälle? Logiken säger att det är mer miljövänligt att du får dina varor hemlevererade till dörren, jämfört med att både du och varorna behöver transporteras till butikerna. Enligt transportverket är 13 % av koldioxidutsläppen i Sverige just nu orsakade av inköpsresor. Forskare från Lunds universitet, som har undersökt detta, säger dock att svensk digital handel inte är mer miljövänligt än vanlig handel. Detta för att e-handlare fortfarande åker till de fysiska butikerna i samma utsträckning som förr, trots mer digitala inköp. Anledningen till det är att många vill känna på varorna och dessutom få det sociala samspelet som det innebär att åka till butikerna. Leveranserna för e-inköpen bidrar även till mer godstrafik inne i tätorters stadscentrum. Som en lösning på det här problemet föreslår forskarna att en samlingsplats för e-butiker skulle kunna upprättas i centrala delar av tätorterna. Där kunde snabb e-handel ge nästan ett obegränsat utbud av varor, som sedan levereras ut på plats. Detta skulle då minska problemen med transportutsläppen. Att utveckla en mer miljövänlig handel i Sverige är något som många företag arbetar på. Något annat som påverkar miljön mycket är resor, som står för den största delen av spenderade summor på nätet i Sverige. svenskar reser mest i världen och köper många resor digitalt. Mer miljövänlig e-handel, samt kompensationer för de koldioxidutsläpp som sker vid resor, är ett måste att utveckla för framtiden.

E-handlarna står inför nya utmaningar.

Även om det går bra för svensk digital handel i år så står många av e-handlarna inför stora utmaningar. De utländska aktörerna inom e-handel tar del av allt mer pengar från de svenska hushållen, medan de svenska e-handlarna inte får ta lika stor del av kakan från exporter. Framförallt är yngre konsumenter framförallt är positvt inställda till att handla från utländska sidor. Svensk digital handel konkurrerar därför med hela den internationella marknaden, som är mycket stor. Ungefär var femte e-handelsköp är idag från ett utländskt företag. Den låga svenska kronan har lett till att varor från Storbritannien och USA har fått ge plats åt billigare varor från Kina och Tyskland. Med tanke på den starka svenska ekonomin är det många utländska aktörer som vill etablera sig på den svenska marknaden. Har denna artikel gett dig idéer för din egna e-handel? På Ferratum kan du ta del av fler ekonomiartiklar och jämföra olika lån som du kan starta ditt företag med.