Dags att tänka om när det gäller dina shoppingvanor

Girls shopping
2019-04-26

Företag och marknadsförare är alltid intresserade av psykologin bakom shoppande för att maximera sina vinster. För dig som konsument kan det vara nyttigt att känna till de mekanismerna. Att fundera över psykologin bakom shopping är därför ett utmärkt sätt att hjälpa dig att spara pengar och göra smartare inköp.

Börja med att lära känna dig själv som shoppare

Vi tog en titt på olika shoppingpersonligheter som visar sambandet mellan hur man ser pengar och vad man har för shoppingbeteende. Är pengar roten till allt ont för dig? Eller ser du kanske pengar som vägen till lycka? Det är också möjligt att din syn på pengar beror på situationen eller var du befinner dig i livet. När du har ont om pengar kanske du biter ihop och sparar. När du har pengar att spendera finns det inga gränser.

Många beter sig annorlunda med pengar under olika omständigheter. Till exempel kan en sparsam shoppare förvandlas till en fanatisk shoppare när de reser utomlands – eller till och med tvärtom. Att vara medveten om sina tendenser är ändå bra för att hålla koll på sina utgifter. På det sättet kan man bli mer medveten och fatta bättre beslut.

Shoppandets psykologi

Det finns folk som ägnar sina karriärer åt att studera vilka faktorer som påverkar en persons shoppingbeteende, till det bättre eller sämre (för företaget). Det inkluderar allt från vädret till temperaturen i butiken och musiken som spelas på högtalarna.

Som en artikel i tidningen Forbes förklarar upplever många företag mer och mer att dessa faktorer påverkar den totala shoppingupplevelsen. Därför är kundens känsloläge förstås en väldigt viktig sak som påverkar köpbeslutet, både i shoppingcenter och onlinebutiker.

Den goda nyheten för dig är att företagen vill skapa en bra shoppingupplevelse för dig – det gynnar deras ekonomiska resultat, men det innebär också att dina behov som kund är en hög prioritet för dem.

Att välja sin shoppingupplevelse

Det är dags börja fatta dina egna beslut och bestämma vilken typ av upplevelse du prioriterar när du köper något. Börja med att fundera över dina egna önskemål när du köper produkter och tjänster. Många skulle hålla med om att enkel och stressfri shopping är överst på listan. Men vad är det mer som är viktigt för dig?

Den första distinktionen är ofta om du får den service du vill ha i en butik eller på nätet. Välj det som hjälper dig att hitta det du söker och som kan vara intressant för dig. Det kan vara ett par byxor, eller till och med ett snabbt lån.

I allmänhet är det inte alltid möjligt att prata med någon personligen nu för tiden, och det är kanske inte ens önskvärt. Tänk på hur det känns att sitta på en bank och vänta på att få hjälp. Du kanske inte har förberett alla nödvändiga papper på en traditionell bank, eller inte har tid att komma på ett möte.

Därför ser finansiella organisationer nu hur onlinetjänster kan förbättra kundupplevelsen. Se själv med vår enkla lånekalkylator och ta reda på hur enkel en finansiell shoppingupplevelse kan vara.

 

 Betygsätt oss! Betygsätt denna chatt för att hjälpa oss att förbättra våran kundtjänst +