5 vägar till mindfulness

mindfulness
2019-08-16

Vad är mindfulness? Mindfulness är att uppskatta ögonblicket och leva i nuet. Religiösa guruer och psykologer runtom i världen talar väl om att nå detta sinnestillstånd. Enligt forskningen kan mindfulness hjälpa till att lindra stress och till och med vara behjälplig vid vissa psykologiska problem. Läs våra 5 tips om hur du kan använda mindfulness i ditt liv.

1. Mindfulness är lika enkelt som att andas

Är du inte säker på att meditation är din grej? Det gör inget. Du kan ha nytta av mindfulness utan mystik. En teknik är att gå till en lugn plats och sätta sig bekvämt på golvet. Slut ögonen och fokusera på din andning i 10 minuter.

Det lönar sig att öva upp andningstekniken, så försök att göra det till en rutin. Du kanske kan göra det direkt när du har vaknat, innan du startar din dag. Eller ha det som ursäkt att lägga ner telefonen och stressa av innan du går och lägger dig. Om du har en jobbig dag på kontoret kan du kanske leta upp en lugn plats och sluta ögonen en stund. Tänk inte på allt du måste göra. Andas en stund och bara "var".

2. Fokusera på ditt inre och nuet

Vilka stunder uppskattar du? Du kanske skulle behöva sakta ner lite, koncentrera dig och återupptäcka dessa ögonblick. Naturen är perfekt när du vill hitta stillhet och hitta fler tillfällen för mindfulness. Ta en promenad i skogen och väck dina sinnen med synintrycken, ljuden och dofterna omkring dig.

Du kan göra det i hemmet också. Från regndropparna på fönstret till solens strålar genom persiennerna. Vardagen är full av små ögonblick som kanske inte är så spännande – men de kan vara berikande. Gör det till en prioritering att sakta ner under dagen och lägga märke till det som finns omkring dig. Disken finns kvar när du är klar. Förhoppningsvis känner du dig lite mer utvilad sedan och redo att ta dig an vardagssysslorna.

3. Få ut så mycket som möjligt av din kropp och själ

Yoga och andra former av stretchövningar handlar inte bara om din kropp utan också om att få kontakt med ditt inre. Fundera på att ta en yogaklass och lära dig om att arbeta med kropp och själ tillsammans.

Det finns olika slags yoga. Läs kursbeskrivningen så att du inte råkar skriva upp dig på en kurs som kräver expertkunskaper eller gymnastisk akrobatik. Annan slags träning kan också bli mindfulnessupplevelser, som promenader och jogging. Men lämna hörlurarna hemma så att du kan njuta av ett lugnt fokus.

4. Prova på något annorlunda: bastu för mindfulness

I Skandinavien är det vanligt att basta, men det kan också vara en andlig upplevelse. Visste du att fler än 90% av finländarna besöker en bastu minst en gång i veckan? I vissa kulturer kan det verka konstigt att sitta naken i ett varmt rum. Men det finns en gyllene medelväg. Alltfler gym och spa-anläggningar erbjuder en bastu-upplevelse som du kan avnjuta iklädd handduk eller badkläder.

Precis som yoga är det en upplevelse i sig att omge sig av värme. Det kan vara bra både för själen och för att få musklerna att slappna av. Det finns inte så mycket att göra i ett varmt rum fullt av ånga, utom att sitta, kanske småprata lite och förhoppningsvis nå ett tillstånd av mindfulness.

5. Nå zen genom en hobby

Mindfulness är inte bara ett koncept, det är också en hel bransch. Det finns självhjälpsböcker i form av ljudböcker och färgläggningsböcker. Det finns mycket att köpa som påstås hjälpa dig till mindfulness. De goda nyheterna är att det därför finns en mängd produkter som kan hjälpa dig på din resa mot mindfulness.

Hobbyer, hantverk och konst är bra sätt att få en bättre mindfulness-upplevelse. Men du vill inte ha något som tar över. Så en viss grad av "mindlessness" behövs. Det kan man få från repetitiva övningar som stickning eller att färglägga en vacker bild. På det sättet kan du rensa huvudet och ändå fokusera på något i nuet – ett perfekt sätt att ta en paus från vardagsstressen.

 

 Betygsätt oss! Betygsätt denna chatt för att hjälpa oss att förbättra våran kundtjänst +