Åtta billiga och hälsosamma vanor som berikar ditt liv

Åtta billiga och hälsosamma vanor som berikar ditt liv
2019-03-25

Vi är ofta så upptagna av våra stressande liv att vi glömmer bort att inte allt handlar om pengar. Den berömda romerska poeten Vergilius skrev redan för 2000 år sedan att "hälsan är den största rikedomen". Man behöver inte nödvändigtvis ha mycket pengar för att leva ett hälsosamt liv. Men pengar kan bidra till en hälsosammare livsstil med ekologisk mat, hälsokontroller och mindre stress över pengar. Den här artikeln handlar om vanor du kan lägga dig till med direkt för att få en sund själ i en sund kropp. Vissa är gratis, vissa är billiga och andra kan till och med spara pengar åt dig.

1.Jogga och träna hemma

Om du redan har ett par träningsskor så är du på god väg. Att jogga kostar inget – förutom svett, tid och ansträngning. Å andra sidan gör belöningarna att det är väl värt det. Studier har visat att man kan förlänga livet med flera år genom att jogga. Det är bra både för immunförsvaret och hjärta och lungor. Att jogga ger dessutom energi och förbättrar humöret.

Många tror även att de måste gå till ett gym för att komma i form eller bygga muskler. Armhävningar, pull-ups, utfall och jumping jacks är bara några övningar man kan göra hemma utan någon utrustning. Om du köper några hantlar eller en kettlebell så kan du få ut ännu mer av din styrketräning hemma.

2.Få en god natts sömn

Det är ett välkänt faktum att tillräckligt med sömn är avgörande för att leva ett hälsosamt liv, och kroppen och själen behöver tid att återhämta sig. Visste du att en del studier har visat att sömnbrist kan påverka allt från hjärtat och blodcirkulationen till den mentala prestationen?

Både barn och vuxna kan dra nytta av att ha fasta sovtider där man försöker gå och lägga sig ungefär samma tid varje kväll. De flesta experter rekommenderar sju till nio timmars sömn för vuxna, och mer för barn och tonåringar. När det närmar sig sovdags ska du stänga av teven och lägga undan telefonen och låta kroppen börja varva ner inför natten.

3.Ät hälsosam mat

Man måste inte spendera massa pengar på ekologisk, GMO-fri mat för att äta näringsrikt. Men riktlinjer för näringsrik kost lägger mer och mer vikt på att äta frukt och grönsaker regelbundet. Att laga mat med frysta grönsaker kan vara nästan lika nyttigt som att äta färska.

Och glöm inte protein, mineraler och vitaminer, oavsett om du är köttätare, vegetarian eller vegan. Ta ett extra ögonblick och läs näringsinformationen om maten du köper och försök att ta dig tid lite tid varje vecka till att laga mat hemma.

4.Ät mindre skräpmat

Som namnet antyder är skräpmat inte det mest näringsrika valet. Men det kan vara bekvämt, och det är inte alltid lätt att veta vad som är skräpmat. Sådan mat är full av "godsaker" som fett, socker och salt som förstärker smaken. Inte konstigt att de kan bli beroendeframkallande och få folk att äta för mycket.

Den bästa principen är att begränsa sin konsumtion av snabbmat, godis, chips och läsk. Det är okej att unna sig ibland, men drick hellre ett glas vatten eller ät ett äpple när du kan. Och frukt är ofta billigare än godis.

5.Undvik att röka

Det finns så många anledningar att sluta röka, och ändå gör så många det, trots att det kan vara dödligt. Rökning dödar miljontals människor varje år, och det är den främsta orsaken till lungcancer och muncancer och bidrar till dussintals andra hälsoproblem.

Om du inte redan har gjort det så är det inte för sent att lägga ner den vanan. Det finns bra resurser på nätet som kan hjälpa en på den resan, och tveka inte att fråga din läkare om råd. Du kommer att se fördelar för hälsa och skönhet direkt, och din plånbok kommer att tacka dig – du kommer att spara tusentals kronor om året.

6.Läs böcker

Kunskap är makt, och att läsa är det bästa sättet att skaffa den. Men att läsa ger många fler fördelar. Att läsa skönlitteratur utvecklar fantasin, empatin och kritiskt och analytiskt tänkande. Många studier visar att läsning även kan minska depression, minska stress och till och med minska risken för alzheimer.

En ny bok kan kosta pengar, men det finns andra alternativ, till exempel antikvariat med billigare begagnade böcker, även klassikerna.  Att läsa böcker är kanske det billigaste och effektivaste sättet att bli inspirerad, både mentalt och andligt.

7.Meditera

Att försöka att inte tänka på någonting är betydligt svårare än det låter. Processen att rikta om sina tankar är som att gå till gymmet och träna sin "fokusmuskel". Men det är mer än så. Med tiden kommer du att lära känna dig själv bättre genom att bli mer medveten om dina tankar. Varför inte börja nu? Du kan börja meditera när som helst – det är bara att hitta en stilla plats och koncentrera dig på din andning.

8.Få lite solljus

Solljus hjälper till med produktionen av D-vitamin, som är avgörande för allmänhälsan och bearbetning av andra näringsämnen i kroppen. Dessutom hjälper solljus till att reglera serotoninnivåerna, vilket har en positiv effekt på humöret. Kom bara ihåg att ha koll på hur mycket sol du får. Under varma dagar ska du se till att dricka tillräckligt med vatten och skydda dig från för mycket sol med solkräm, hatt och solglasögon.

 

Förhoppningsvis blev du inspirerad av några av de här billiga och hälsosamma vanorna. Låt oss börja leva sundare – från och med idag!

 

 

 Betygsätt oss! Betygsätt denna chatt för att hjälpa oss att förbättra våran kundtjänst +